de grote ontslagronde

6 strategieën om “the great resignation” te bestrijden

Oorzaken van massal ontslag nemen

Anthony Klotz, een universitair hoofddocent aan de Texas A&M University, die de term ‘Great Resignation’ heeft bedacht, schrijft de afwijkingen toe aan vier hoofdoorzaken:

  • Achterstand van medewerkers die voor de pandemie ontslag wilden nemen maar het nog even volhielden
  • Burn-out, vooral onder eerstelijnswerkers
  • “Pandemische openbaringen” waarin mensen grote verschuivingen in identiteit en doel meemaakten die hen ertoe brachten een nieuwe carrière na te streven of hun eigen bedrijf te starten
  • Een afkeer van terugkeer naar kantoor na een jaar of langer op afstand werken

Zelfs werknemers die in hun baan blijven, voelen zich nu gemachtigd om aanvullende vergoedingen te vragen, zowel salaris als voordelen, evenals meer accommoderende arbeidsvoorwaarden, zoals werken op afstand en flexibele schema’s.

Strategieën om de grote ontslagronde te bestrijden

1. Begrijp hoe de behoeften, prioriteiten en verwachtingen van werknemers zijn veranderd.

Bedrijven vragen steeds vaker, in sommige gevallen zelfs, van werknemers om terug te keren naar de werkplek. Werkgevers moeten echter begrijpen dat het leven van werknemers aanzienlijk is veranderd sinds het begin van COVID; ze hebben kinderen thuisonderwijs gegeven, een bijzaak gestart, grote thuisprojecten op zich genomen en hebben over het algemeen een nieuwe dagelijkse routine. Met deze veranderingen zijn nieuwe behoeften, prioriteiten en verwachtingen ontstaan; daarom is het van cruciaal belang voor managers om met elke werknemer te praten om te begrijpen wat dat zijn en vervolgens alles te doen wat mogelijk is om ze tegemoet te komen. Deze aanpassingen in combinatie met het aantonen dat uw organisatie geeft om hun unieke levenssituaties, zijn de sleutel tot het tegengaan van de effecten van het Grote Ontslag.

2. Pak burn-out aan.

Een eerste stap in het voorkomen van burn-out is het creëren van een ondersteunende omgeving. Kijk eens goed naar uw cultuur – is het er een waarin werknemers zich gewaardeerd en verzorgd voelen? Een waar ze zich op hun gemak voelen om hulp te vragen? Een manier om medeleven te tonen is door uw communicatie-inspanningen. Overweeg positieve signalen van erkenning en aanmoediging die rechtstreeks afkomstig zijn van senior leiders en directe managers. Vraag medewerkers regelmatig hoe het met ze gaat en wat hun werkdruk is, zodat je kunt bijsturen en extra ondersteuning kunt bieden als dat nodig is.

Stimuleer daarnaast zelfzorg. Managers moeten op zijn minst het gebruik van PTO en andere voordelen aanmoedigen. Herinner werknemers regelmatig aan middelen, zoals een Employee Assistance Program (EAP), die beschikbaar zijn om hen te helpen. EAP’s worden doorgaans onderbenut, dus zorg ervoor dat u regelmatige promotie opneemt in uw algemene communicatiestrategie.

3. Verbeter het welzijn op de werkplek.

Hoewel het geweldig is om werknemers de mogelijkheid te bieden om actief te worden, zoals het aanbieden van virtuele of persoonlijke fitnesslessen, moet u begrijpen dat het welzijn van werknemers veel meer omvat dan fysieke gezondheid. Het is ook mentaal welzijn, je financieel veilig voelen, gezonde, ondersteunende relaties hebben en een doel hebben. Probeer virtuele of persoonlijke koffiebijeenkomsten en teambuildingactiviteiten te plannen om de connectiviteit te bevorderen. Professionele of persoonlijke ontwikkeling kan ook een geweldige manier zijn om het welzijn te vergroten. Onderwerpen om te overwegen zijn onder meer financiële planning, het stellen van grenzen en veerkracht van het gebouw. Herinner medewerkers aan de visie en missie van uw bedrijf en hoe elk individu bijdraagt ​​aan het succes ervan.

Wij kunnen u helpen met het welzijnselement en fitness ervaring. Een hoop fitness toestellen ergens binnen zetten is al lang niet meer genoeg, maak er een beleving van. Zorg dat je mensen lieer op de werkvloer zijn dan thuis, dat is perfect mogelijk.

4. Verbeter de werknemerservaring.

Naast vergoedingen en secundaire arbeidsvoorwaarden is een positieve werknemerservaring essentieel om uw talent te behouden. Essentiële elementen van de werknemerservaring zijn onder meer de kwaliteit van de relaties tussen werknemer en leidinggevende, kwaliteit van relaties met leeftijdsgenoten, mogelijkheden voor groei en ontwikkeling, zingeving in het werk, extraatjes, flexibele werkregelingen en voorzieningen op de fysieke werkplek. Andere belangrijke onderdelen van dit onderdeel zijn teambuilding en sociale kansen, minimale politiek en roddels, leuke en plezierige evenementen, ergonomisch verantwoorde werkplekken, toegang tot gezond voedsel en goede esthetiek zoals natuurlijk licht, planten en kunst. Weet ook wat uw concurrenten aanbieden dat uw organisatie niet biedt. Bekijk al deze dingen en verbeter je spel op alle gebieden die tekortschieten.

Sport op het werk

5. Stimuleer en beloon medewerkers die ervoor hebben gekozen om te blijven.

Het grote ontslag heeft net zoveel gevolgen voor uw resterende werknemers als voor uw bedrijf. Wanneer ontslag in overvloed wordt, is dat een enorme deuk voor het moreel, dus het wordt steeds moeilijker om werknemers die zijn gebleven te behouden. Ze hebben vrienden en collega’s verloren waar ze op vertrouwden. Waarschijnlijk worden er meer taken van hen gevraagd. Ze kunnen zich verloren en uitgerekt voelen. Richt de beschikbare middelen op deze werknemers om hen aan te moedigen te blijven. Organiseer bijvoorbeeld een teambuildingevenement waar medewerkers collega’s kunnen leren kennen die ze misschien nog niet eerder hebben ontmoet. Dit zal een grote bijdrage leveren aan het stimuleren van de geesten en het herontwikkelen van banden en een gemeenschapsgevoel.

Het is ook belangrijk om uw resterende medewerkers te belonen met doorgroeimogelijkheden. Als een werknemer stopt, is dat een kans voor anderen. Of het nu gaat om een ​​interessant project, promotie of een andere vorm van groei, medewerkers zullen u dankbaar zijn.

Neem eens contact op met een accelerator die starts-ups coacht, zij kunnen ook nieuw leven en inzichten brengen en uw bedrijfscultuur. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld Birdhouse, die deze vernieuwende training kan verzorgen.

6. Benut interim-talent 

Hoewel het uiteindelijke doel is om te voorkomen dat werknemers vertrekken, is het waarschijnlijk niet mogelijk om ontslag te voorkomen. Interim executives, contractprofessionals en contract-to-hire oplossingen zijn in populariteit toegenomen door de oplossingen die dit talent snel kan bieden. Deze middelen kunnen tussenkomen om vacatures voor Great Resignation op te vullen, ondersteuning te bieden aan overgebleven werknemers of om mee te helpen aan een kortlopend project waarvoor geen vast personeel nodig is.

The Great Resignation verstoort bedrijven van elke omvang en in alle sectoren en op alle niveaus van de organisatie. Werkgevers die strategieën gebruiken om de massale uittocht tegen te gaan, zoals die in dit artikel worden besproken, kunnen het verlies van toptalent echter minimaliseren.

Geef een reactie