nieuwe fitnesstrends in hotels

Na de coronacrisis: nieuwe fitnesstrends in hotels

Fitnesstrends in Hotels:

Fitness in hotelkamers, personal training, digitale trainingsconcepten en routes voor hardlopers rond hotels: de coronaviruspandemie heeft ook de manier veranderd waarop mensen aan fitness doen tijdens het reizen. Dit zijn de fitnesstrends in de hotelbranche. 

Of ze nu voor zaken of plezier reizen, veel mensen baseren hun hotelkeuze op het al dan niet aanbieden van een fitness- en wellnessruimte en op de voorzieningen die deze bieden. Er zijn grofweg twee verschillende soorten hotelgasten: zij die ook regelmatig thuis sporten, en zij die op vakantie eindelijk de tijd willen nemen voor lichamelijke activiteit. Voor beide groepen is het vaak moeilijk om in deze onbekende omgeving te trainen op een manier die zij bevredigend vinden. Daarom vertrouwen hotels vaak op innovatieve (vaak digitale) trainingsconcepten en gepersonaliseerde oplossingen in hun fitnessstudio’s – en niet alleen sinds de wereldwijde pandemie.

In ons interview deed Thomas Kolaric, algemeen directeur van DEHOGA Nordrhein, verslag van dit fenomeen vanuit het perspectief van hoteliers. 

Meneer Kolaric, het afgelopen jaar was buitengewoon uitdagend voor de hotelindustrie. In hoeverre hebben hotels deze maanden gebruikt om te investeren in hun fitness- en wellnessfaciliteiten? 

Thomas Kolaric :De shutdowns die in de begindagen van de pandemie werden opgelegd, werden gebruikt om renovaties en andere verbeteringen uit te voeren. Aanvankelijk zagen we dat deze inspanningen voornamelijk werden besteed aan de kerncompetenties van elk hotel. Met andere woorden, dit was ook het geval voor fitness en wellness voor die bedrijven waar deze programma’s werden gezien als onderdeel van hun USP’s. Zo investeerde het Landhotel Voshövel na de sluiting in november 2020 in een geheel nieuwe fitnessruimte met uitstekende eikenhouten apparatuur van NOHrD, nieuwe e-bikes en cursusmodellen. Toen echter duidelijk werd dat de pandemie en de financiële gevolgen ervan langer zouden duren en dramatischer zouden zijn dan eerst werd gedacht, werden andere investeringen die al voor het coronavirus waren gepland, uitgesteld vanwege de onzekere situatie.

Laten we even afstand nemen van de pandemie: welke fitness- en wellnesstrends en -ontwikkelingen waren de afgelopen jaren zichtbaar in hotels?

Kolaric  In de hotelbranche is het bijna vanzelfsprekend geworden dat alle hotels boven een bepaalde categorie hun gasten wellness- en/of fitnessmogelijkheden kunnen bieden. Dat geldt zelfs voor etablissementen die geen sporthotels zijn en waarvan de doelgroepen geen vakantiegangers zijn. Dit type vrijetijdsbesteding in hotels is ook een standaardfunctie geworden voor zakenreizigers.

Relatief nieuw is de aanwezigheid van niet alleen een algemene fitness- of wellnessruimte die voor alle gasten toegankelijk is, maar ook fitnessmogelijkheden direct in de hotelkamer. Sommige van deze concepten zijn ontstaan ​​tijdens de pandemie, mogelijk als een manier om contact met anderen te vermijden. Andere mogelijkheden waren al voor de pandemie beschikbaar gekomen. Wij zijn van mening dat deze aanbiedingen het resultaat zijn van de groeiende wens van gasten (inclusief zakenreizigers) voor gezonde sport en fysieke activiteit in hun vrije tijd – ook voor korte verblijven van slechts één of twee nachten. 

Hoeveel is er veranderd in de opleiding van hotels?

Kolaric: We zien een duidelijke trend naar training die individueler en persoonlijker is. Er is een groeiende vraag naar personal trainers – naar ‘humane’ personal trainers en zelfs naar ‘technische’ personal trainers, dat wil zeggen digitale trainingsapps en oplossingen. We merken ook dat de tijd die mensen thuiswerken, ertoe heeft geleid dat steeds meer hotelgasten gaan hardlopen of trainen op hun eigen lichaamsgewicht.

Er is steeds meer vraag naar trainingsmatten die mensen in hun eigen hotelkamer kunnen gebruiken, maar ook naar aangewezen looproutes van drie, zes of zelfs negen kilometer in de buurt van het hotel. Zelfs in die hotels die hun eigen uitgebreide spafaciliteiten hebben, hebben we gezien dat steeds meer jonge mensen niet alleen op zoek zijn naar de kans om te ontspannen en te herstellen, maar ook naar een mogelijkheid om zich echt in te spannen en hun lichaam in vorm te krijgen. Wij denken dat dit een trend is die standhoudt. 

Heeft jouw hotel ook nood aan een high-end luxe fitness, neem dan gerust even contact op voor een goed gesprek